Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 49 (266) Data wydania: 06.12.11

Eksperymentalny egzamin gimnazjalny

7–9 grudnia w polskich szkołach według nowych reguł przeprowadzony zostanie próbny egzamin gimnazjalny.

O zmianach w dotychczasowej formie i nowej organizacji rozmawialiśmy z nauczycielami Gimnazjum im. Księdza Walentego w Jankowicach.

Najważniejszą zmianą organizacyjną, jaka zaszła w sposobie przeprowadzania egzaminu jest wyraźny podział na przedmioty, z których uczeń jest w danym teście sprawdzany. Taki kształt egzaminu budzi pewne obawy, ale jednocześnie pozwala precyzyjnie ocenić umiejętności ucznia i poziom wiedzy z konkretnego przedmiotu.

Język polski i historia osobno

Wcześniej gimnazjaliści podchodzili do testu z wiedzy humanistycznej, który zawierał zagadnienia z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Według nowych zasad 7 grudnia o 9.00 uczniowie napiszą najpierw test z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie, po czym o 10.45 przystąpią do egzaminu z języka polskiego. – Wyraźne wydzielenie przedmiotów, z jakich uczeń jest sprawdzany powoduje, że nauczyciel staje się personalnie odpowiedzialny za swój obszar. Zmianom uległ również charakter zadań w teście. Wcześniej uczniowie analizowali tekst historyczny, dzisiaj muszą skupić się na datach, szczegółach, umieć logicznie uporządkować fakty. Chcąc przygotować uczniów do egzaminu, musimy przewartościować nasze nauczycielskie działania, a historia jest dosyć trudna, bo obejmuje materiał od starożytności, aż do I Wojny Światowej – mówi Norbert Niestolik, dyrektor gimnazjum i nauczyciel historii.

Logiczne myślenie przede wszystkim

Podobnie rzecz będzie wyglądała z częścią matematyczno–przyrodniczą. Gimnazjaliści nie będą bowiem pisać jednego testu obejmującego wszystkie przedmioty. 8 grudnia o 9.00 trzecioklasiści rozwiążą zadania z geografii, chemii, fizyki i biologii, z czego każdy obszar będzie wyraźnie wydzielony. Z kolei o 10.45 rozpoczną egzamin z matematyki. W nowej formie pojawiły się inne niż dotychczas typy zadań z matematyki, które jednak zdaniem wielu będą bardziej przydatne gimnazjalistom – Nowe typy zadań zmuszają ucznia do logicznego myślenia, co w moim przekonaniu jest lepsze. Dawniej uczeń musiał nauczyć się algorytmu, z którego był sprawdzany, po czym wszystko zapominał. Umiejętność logicznego myślenia przyda się nie tylko na sali egzaminacyjnej, ale przede wszystkim w życiu – komentuje nowy kształt testu Krystyna Kuśka, nauczycielka matematyki w jankowickim gimnazjum.

Nie wystarczy strzelanie

W tym roku zmianie uległ również test sprawdzający wiedzę z języka obcego. Pierwszy raz egzamin będzie podzielony na część podstawową i rozszerzoną, co nieprzypadkowo nasuwa skojarzenia z egzaminem maturalnym. Podstawowa forma egzaminu, do której będą podchodzić wszyscy uczniowie, niczym nie różni się od dawnego testu. Znajdą się w niej tylko zadania zamknięte. Nowością jest część rozszerzona, którą będą pisać ci gimnazjaliści, którzy w szkole podstawowej mieli język obcy. Tam uczniowie znajdą zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. – Dawna wersja egzaminu zawierała tylko pytania zamknięte. Uczeń z nikłą wiedzą z języka mógł strzelać i z powodzeniem zdać egzamin. Czytając teksty, nie musiał znać słownictwa, bo znaczenie wywnioskował z kontekstu. Obecnie w części zaawansowanej każdy musi wykazać się umiejętnością posługiwania się określonymi strukturami gramatycznymi, co może okazać się niełatwe – mówi Paulina Grodowczyk, nauczycielka języka angielskiego w gimnazjum w Jankowicach.

Nie taki eksperyment straszny

Nauczyciele przyznają jednak, że zmiany dotyczące formy egzaminu i charakteru zadań nie są tak drastyczne, by obawiać się o powodzenie uczniów. – Myślę, że nie należy bać się tego egzaminu. Gimnazjaliści znają typy zadań, jakie pojawią się na testach, rozwiązują je na zajęciach. Zobaczymy, jakie będą wyniki, a wiadomo, że tym razem zostaną podane w skali centylowej, co pozwoli uczniowi sprawdzić, jak wypadł na tle innych – powiedziała Krystyna Kuśka. – Każdy eksperyment budzi niepokój, a my jako nauczyciele jesteśmy zobowiązani realizować podstawę programową zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jeśli wyniki próbnego egzaminu będą zadowalające, to znaczy, że nasza droga nauczania jest dobra. W przeciwnym razie będziemy widzieć czarno na białym, co należy poprawić – podsumował Norbert Niestolik.

Anna Górecka